Anders dan het woord doet vermoeden is jouw lichaam uitstekend in staat zichzelf te reinigen van toxines. Ieder van ons is uitgerust met een geavanceerd systeem waardoor onze lever, nieren, huid en spijsvertering in staat zijn het lichaam te ontdoen van o.a. zware metalen en vrije radicalen. Het is dus een misconceptie dat door bepaalde dingen te eten dit proces wordt gestart of wordt aangezet. Het is echter wel zo dat bepaalde micronutriënten de functies van de organen verantwoordelijk voor dit proces ondersteunen en kunnen optimaliseren. Bovendien is het ook nog zo dat tekorten hierin vaak niet meteen worden opgemerkt.

Vooral als je sport is je lichaam hard aan werk. Sterker, nadat jij de sportschool ruimschoots hebt verlaten begint eigenlijk het echte werk en gaan er allerlei processen ervoor zorgen dat je herstelt. Er worden cellen afgebroken en nieuwe gemaakt. En bij die processen komen afvalstoffen vrij. Plan daarom regelmatig een maaltijd met extra aandacht voor de nodige vitamines, mineralen en vezels die dit ondersteunen. Hieronder vind je een aantal smakelijke en makkelijke recepten die óf een maaltijd geheel vervangen óf zo laag in calorieën zijn, dat ze zich uitstekend als bijgerecht of als tussendoortje lenen. Op deze manier kun je tekorten omzeilen en is het nemen van extra supplementen, door de regel, niet nodig.

Voor onze leden hebben we een aantal "DETOX"-recepten in onze Recepten Navigator opgenomen die ook heel goed als lunch en diner kunnen worden gegeten, boordenvol micronutriënten zitten en lekker smaken! Go check it out!

 

Tekst: PTA® - Personal Training Agency B.V. te Amsterdam, door Wendy Bierens 

Beeld: Wendy Bierens